Whoopi Goldberg valenunnana voisi olla tämän päivän ylistetty bisneskonsultti. Näin ajattelin, kun katsoin pitkästä aikaa Nunnia ja konnia 2 -elokuvan, jossa Goldbergin hahmo sytyttää tottelemattoman musiikkiluokan nuorten motivaation kuorolaulua kohtaan.
Koska Goldberg ei ole roolihenkilöllään vallannut areenoita, täytyy minun tarttua tehtävään. Tässä tulee viisi ohjetta ihmiskeskeiseen ja luovaan liiketoimintaan Nunnia ja konnia 2 -elokuvan mukaan.
1. Ole kiinnostunut
“If you want to be somebody, if you want to go somewhere, you better wake up and pay attention.”
Sisar Mary Clarence (Goldbergin roolihahmo) polkaisi musiikkiluokan uuden aikakauden käyntiin näillä sanoilla. Ensimmäisenä täytyy olla kiinnostunut. Luokkahuoneen hierarkiassa kiinnostus voi tarkoittaa oppilaiden kiinnostusta opettajaan, mutta sisaren sanoma oli syvempi: ole kiinnostunut itsestäsi, muista ihmisistä ja siitä, mitä voitte saada aikaan.
Ihmiskeskeisessä organisaatiossa jokaisen täytyy olla hereillä ja olla kiinnostunut, ei vain johtajien.
2. Rakenna kunnioittavia suhteita
“We’re gonna start with respect. You’re gonna respect me, and I’m gonna respect you.”
Toisena askeleena sisar Mary Clarence ei kehottanut, vaan vaati molemminpuolista kunnioitusta. Sinä kunnioitat minua ja minä kunnioitan sinua. Tämä on yksinkertaista ja pätee kaikkiin ihmisiin, jotka jollain tavalla liittyvät liiketoimintaanne.
3. Etsi yhteinen kieli
“Maybe, JUST maybe, where Maria comes from, Mary had a dog. Or a little kitty cat. or a little bald-headed brother named Bach.”
Elokuvassa nuoret antoivat laulunäytteitä kappaleella Maijal’ oli karitsa. Kun eräs oppilaista ei tiennytkään biisiä, alkoivat muut nauramaan. Tästä sisuuntuneena sisar Mary Clarence näpäytti luokkaansa: ei ole tämän oppilaan vika, että hän ei tiedä Maijalla olleen karitsa.
Sillä ei ole mitään merkitystä, millä nimellä olette aiemmissa työpaikoissanne tai toisella alalla kutsuneet käsiteltäviä asioita ja ilmiöitä. Sillä sen sijaan on, että jokainen yrityksessänne tietää, mitä jokin ilmaisu teille tarkoittaa.
Aina voi kysyä ja varmistaa, että ymmärtää oikein. Ihmiskeskeisyys on vuorovaikutusta.
4. Harjoittele yhteistyötä
“We know you can sing, we heard you do it! This is about singing together as a group.“
Nuoret olivat taitavia laulajia, mutta yhdessä heidän laulamisensa kuulosti yhtä kakofoniselta kuin Jätkäsaaren työmaat rekkarallin aikaan. Tämä on tärkeä oppi luovalle organisaatiolle: yhteistyötä täytyy harjoitella.
Jokainen, joka on laulanut joskus kuorossa, tietää harjoittelun merkityksen. Luulen, että tämä pätee myös joukkueurheiluun.
5. Luota tietoon
“You don’t have to bite the donut to know it’s sweet.”
Viimeiseen ohjeeseen liittyvä lainaus ei tullut Whoopi Goldbergin roolihenkilön suusta, vaan seksuaalikasvatusta opettaneen sisar Mary Patrickin. Nuoret epäilivät, voisiko nunna vastata kysymyksiin seksistä. Sisarella olikin naseva vastaus.
Asiakas-, työntekijä- ja käyttäjäkokemus liitetään usein ihmiskeskeiseen ajatteluun. Kokemustiedon arvo on noussut. Äärimmilleen vietynä tämä voi tarkoittaa sitä, että tutkittuun tietoon ei enää luotetakaan, jos oma tai insightiin perustuva kokemus ei sitä vahvistakaan.
Minulla on uutisia! Ilmastonmuutos on totta, vaikka en ole vielä kokenut maailmanloppua.
Myös ihmiskeskeinen liiketoiminta tarvitsee dataan ja tutkittuun tietoon pohjaavaa päätöksentekoa. Pelkkään kokemukseen luottaminen jättää päätöksenteon epävarmalle mutupohjalle.
(Nyt, kuvitteellisen puheenvuoroni päätteeksi ympärilleni tulee joukko tanssijoita, jotka kiinnittävät valjaisiini vaijerit ja musiikin iskusta nousen lentoon. Otan aplodeja vastaan kimaltavassa nunna-asussani kuin Whoopi Goldberg konsanaan. Kiitos, kiitos!)